11 ژانویه 2024- در یک مطالعه کوهورت پیشگامانه در طی دو دهه، محققان به بررسی تأثیر طولانی مدت مهارکننده های پروتئین  کوترانسپورتر 2 سدیم- گلوکز (SGLT-2is)بر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری حاد کلیوی (AKD) پرداختند. این مطالعه بر مزایای بالقوه استفاده از SGLT-2 تاکید کرد زیرا باعث کاهش قابل توجه مرگ و میر همه علل، حوادث نامطلوب کلیوی(MAKEs)، و حوادث نامطلوب قلبی عروقی(MACE) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و AKD شد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شد.

دیابت نوع 2 که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، یک عامل خطر مستقل برای آسیب حاد کلیه (AKI) و بیماری مزمن کلیه(CKD) است. بیماری حاد کلیوی (AKD)، یک مرحله انتقالی به طور فزاینده شایع است که با افزایش خطراتی همراه است. مهارکننده‌های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز(SGLT-2is)، که ارتباط مثبت آنها با پیامدهای کلیوی و قلبی عروقی شناخته شده است، ممکن است نقش محافظتی در برابر این خطرات داشته باشند. از این رو، محققان ارتباط بلندمدتSGLT-2is  باAKD  را در میان بیماران دیابت نوع 2، بر روی عواملی مانند مرگ و میر، حوادث نامطلوب کلیوی(MAKEs)، و حوادث نامطلوب قلبی عروقی با استفاده از یک طراحی طولی و سوابق پزشکی جهانی برای کسب یک بینش بالینی قوی بررسی کردند.

محققان در این مطالعه، با استفاده از داده های پایگاه داده های گسترده ی TriNetX، ارتباط مثبتSGLT-2is  با پیامدهای بهداشتی حیاتی، به ویژه در زمینه AKD را روشن کردند.

گروهی که شامل 230366 بیمار مبتلا به AKD و دیابت نوع 2 بود، بطور دقیق از طریق تطبیق امتیاز تمایل، انتخاب شدند. تمرکز این مطالعه تشخیص اثرات SGLT-2is بر مرگ و میر، حوادث نامطلوب کلیوی (MAKEs) و عوارض جانبی عمده قلبی عروقی (MACEs) در یک دوره پیگیری متوسط 2.3 سال بود که حداکثر به 5 سال رسید.

یافته ها:

· به طور قابل توجهی، در میان بیماران ثبت نام شده، تنها 2.3٪ به عنوان استفاده کنندگان ازSGLT-2i  شناسایی شدند.

· پس از تطبیق دقیق امتیاز تمایل، نرخ بروز مرگ و میر، MAKEs، و MACE در گروه تحت درمان باSGLT-2i  در مقایسه با همتایان خود که تحت درمان با این داروها نبودند، به طور قابل توجهی پایین تر بود.

· تفاوت مطلق بین دو گروه برای این پیامدها قابل توجه بود - 9.7٪ برای مرگ و میر، 11.5٪ برای MAKE، و 12.3٪ برای MACEs.

· با بررسی یافته های اصلی در جمعیت تحت درمان، استفاده از SGLT-2i در مقایسه با عدم استفاده از این داروها، با کاهش قابل توجه خطر مرتبط بود: کاهش 31٪ در مرگ و میر(AHR یا نسبت خطر تعدیل شده 0.69)، کاهش 38٪ درحوادث نامطلوب کلیوی(AHR=0.62) و کاهش 25 درصدی در خطر ابتلا به عوارض جانبی عمده قلبی عروقی(AHR=0.75).

· این نتایج بر پتانسیل SGLT-2 در ایجاد تحول در مدیریت AKD و به حداقل رساندن خطرات مرتبط با بیماری های قلبی عروقی و کلیوی تاکید می کند.

· مهمتر از همه، اعتبار سنجی خارجی این یافته ها بود که با استفاده از یک مجموعه داده کوهورت چند مرکزی شامل 1233 بیمار AKD تحت درمان باSGLT-2i ، انجام شد .این اعتبارسنجی نه تنها مزایای مشاهده شده را تایید کرد، بلکه بر استحکام و قابلیت تعمیم نتایج نیز تاکید نمود.

· حتی امیدوارکننده‌تر این کشف بود که تأثیر مثبت SGLT-2 در بین گروه‌های مختلف بیماران ادامه دارد. قابل ذکر است، بیماران بدون فشار خون بالا، مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی پیشرفته، و آنهایی که سایر عوامل کاهش دهنده قند خون را دریافت نمی کنند، همچنان کاهش خطر قابل توجهی را با استفاده ازSGLT-2i ، تجربه کردند.

در نتیجه، این مطالعه کوهورت جامع شواهد قانع‌کننده‌ای را ارائه نمود که از تجویز SGLT-2is در مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و AKD حمایت می‌کند. یافته‌های این مطالعه تغییر بالقوه پیامدها را برجسته کرد و نقش حیاتی SGLT-2is را در برنامه‌های درمانی آسیب کلیوی پس از آسیب حاد نشان داد. این نتایج گامی قابل توجه در جهت بهبود پیش آگهی و کیفیت زندگی برای جمعیتی است که با تداخل پیچیده ی دیابت نوع 2 و بیماری حاد کلیوی دست و پنجه نرم می کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/sglt-2-inhibitors-may-mitigate-risks-of-major-cv-and-kidney-outcomes-in-diabetes-patients-with-aki-122823